|
„Iisus i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu
vine la Tatăl Meu decât prin Mine. Dacă M-aţi fi cunoscut pe Mine, şi pe Tatăl
Meu L-aţi fi cunoscut; dar de acum Îl cunoaşteţi pe El şi L-aţi şi văzut. Filip
I-a zis: Doamne, arată-ne nouă pe Tatăl şi ne este de ajuns. Iisus i-a zis: De
atâta vreme sunt cu voi şi nu M-ai cunoscut, Filipe? Cel ce M-a văzut pe Mine a
văzut pe Tatăl. Cum zici tu: Arată-ne pe Tatăl? Nu crezi tu că Eu sunt întru
Tatăl şi Tatăl este întru Mine? Cuvintele pe care vi le spun nu le vorbesc de
la Mine, ci Tatăl - Care rămâne întru Mine - face lucrările Lui. Credeţi Mie că
Eu sunt întru Tatăl şi Tatăl întru Mine, iar de nu, credeţi-Mă pentru lucrările
acestea. Adevărat, adevărat zic vouă: cel ce crede în Mine va face şi el
lucrările pe care le fac Eu şi mai mari decât acestea va face, pentru că Eu Mă
duc la Tatăl. Şi orice veţi cere întru numele Meu, aceea voi face, ca să fie
slăvit Tatăl întru Fiul.(...) Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl în numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu." (Ioan 14,6-13,26)
În cadrul celei de-a doua întâlniri am discutat despre Sindoul I Ecumenic, care s-a deschis oficial la Niceea, în 20 mai 325 și a durat pana la 25 august același an. Mai întâi am înțeles că un Sinod presupune o adunare de ierarhi care formează forul suprem al Bisericii Ortodoxe și care se întrunește periodic pentru a rezolva probleme de dogmă, de morală și de administrație bisericească. Printre problemele dezbătute la Sinodul I Ecumenic a fost combaterea ereziei ariene care presupunea că :
- Dumnezeu-Tatăl singur este principiul necreat și nenăscut. Denumirea de Tată cuprinde inevitabil în sine întaietatea sau superioritatea față de Fiul. -Fiul e creat din voința Tatălui, dar nu din ființa Lui, ci
din nimic, fiind prima Sa creatura. Fiul are existenta înainte de timp,
dar nu din eternitate, căci a existat un timp, când El nu era.
-Deși Fiul este după ființa Sa o creatură, schimbabil, mărginit, imperfect și chiar capabil de a păcatui, El se bucura totuși de cinstea cea mai mare, deoarece prin Fiul, Dumnezeu a creat toate, chiar și timpul.
Răspunsul formulărilor eronate a lui Arie este dat de capitoulul 14 a Evanghelistului Ioan : „ Iisus i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu
vine la Tatăl Meu decât prin Mine. Dacă M-aţi fi cunoscut pe Mine, şi pe Tatăl
Meu L-aţi fi cunoscut; dar de acum Îl cunoaşteţi pe El şi L-aţi şi văzut (...)Dar
Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl în numele Meu,
Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am
spus Eu. ” sugerând că Dumnezeu este întreit în persoane, pe care Arie nu le accepta. Despre Sinodul I Ecumenic se mai pot spune multe, dar acest lucru este esențial.
Părintele ne-a ajutat să conștientizăm pentru ce au luptat înaintașii noștri cărora trebuie să le urmăm exemplul și să ne dorim mereu să aflăm cât mai multe despre creștinismul ortodox.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu